Győri Balett: Színpadon a Queen

Győri Balett: Színpadon a Queen
TérképpelWerner Krisztina
2010.10.04.
Győr - Nagy várakozás előzi meg a Győri Balett szombat esti premierjét. Egyrészt a bemutatás jogáért járt kultúrdiplomáciai Canossa, másrészt maga a balett zenéje és témája fokozza a nézők kíváncsiságát.


Régi színházi szokás, hogy bemutató előtt kéz- és lábtörést kívánnak egymásnak a művészek. A társulat kiváló orosz táncosán, Dolbilov Alekseyen a jó szándékú babona valóra vált, a szerda esti próbán egy ugrásból olyan rosszul érkezett, hogy megsérült. Hiába reménykedett mindenki, hogy zúzódással megússza, az orvos diagnózisa törés, lehet, a műtét sem kerülhető el. Szerepét bravúros betanulással Horváth Krisztián vette át.

Hogy egy másik színházi szokással folytassam, a kudarcos főpróbának sikeres premier a folytatása.

Kiss János Kossuth-díjas igazgató reméli, hogy a darab Győrben is hasonló sikereket ér el, mint Bécsben, ahonnan megvásárolták a jogokat.

- Májusig játszották Bécsben a darabot, hosszú és korrekt tárgyalások után vehettük át a jogokat. Egyelőre egy évre, harminc előadásra kaptuk meg Győr 500 kilométeres körzetére, Bécs kivételével. Szeretnénk az idő- és távolságbeli határokon is bővíteni, nem titkoltan nagy sikerre számítunk. Az érdeklődés is óriási, a premierre várjuk Svájcból a Queen-zene jogtulajdonosát, impresszáriókat, kritikusokat. Több bécsi szakíró is bejelentkezett, ők nyilván az összehasonlító kritikára készülnek.

Az előadás forgatókönyve D. Simkin közreműködésével készült, ő tervezte a produkció színpad- és látványképét is.Fotó: H. Baranyai Edina
Az előadás forgatókönyve D. Simkin közreműködésével készült, ő tervezte a produkció színpad- és látványképét is.Fotó: H. Baranyai Edina


A Queen rockegyüttes zenei stílusvilágát lehetetlen egy szóval jellemezni. Része a rock and roll és a funk, a népzene, a blues és a komolyzene elemei. Ennek a zenének a zsenialitása nyilvánvalóvá válik, ha tudatosítjuk, mennyi nemzedékre hatott.

Ben van Cauwenbergh koreográfus ihletet merített a Queen együttes sokarcú zenéjéből és elevenségéből, valamint Freddie Mercury egyéniségéből és 2004-ben létrehozott egy páratlan produkciót, amely ötvözi a rockzenét és a klasszikus balett esztétikáját.

Főleg a szerelemről szól (Love Of My Life), a rock and roll aranykoráról (Crazy Little Thing Called Love), a groteszkről (Lazing On A Sunday Afternoon), egy izgalmas bűnügyi légkörről (Another One Bites The Dust). A zárójelenet kompozíciója rekviem Freddie Mercuryért és búcsúja közönségétől (Who Wants To Live Forever).


A premieren szólót táncolnak

Don't stop me now: Benedict Gromann
It's a kind of magic: Szendrei Georgina
Love of my life: Stefanie Pechtl és Artem Pozdeev
Don't try so hard: Sebestyén Bálint Harangozó-díjas, Benedict Gromann
I want to break free: Cserpák Szabina Harangozó-díjas, Horváth Krisztián
Bohemian Rhapsody: Sóthy Virág Harangozó-díjas és Pátkai Balázs Harangozó-díjas
Lazing on the Sunday afternoon: Horváth Krisztián
Killer Queen: Marya Mizinskaya, Benedict Gromann
Fat bottom girl: Simon Renáta
Invisible man: Yudea Uematsu
Save me - Who wants to live forever: Artem Pozdeev, Sebestyén Bálint Harangozó-díjas